Ris- & solrosfrön- & honungsbollar

De här superenkla kakorna blir härligt fras-knapriga och söta utan att vara i närheten av slisk. Funkar både på ostbrickan och på kakbuffén.

Jag brukar äta solrosfrön till frukost. Drälla över några på havrefrasen. Ibland rostar jag några och lägger ovanpå pastan&tomatsåsen.

Honung brukar jag ha i teet. När jag är sjuk. Eller tycker synd om mig själv i största allmänhet och vill eh he, lyxa till det lite. En gång blandade jag honung och citron i creme fraichen och hade till fisk. Det blev mycket gott. Jag tycker väldigt mycket om honungssmaken, men vet inte riktigt vad jag ska göra med den söta smeten när jag väl köpt en burk. Dessutom vill jag hela tiden skriva hunong. Relationen oss emellan är således inte helt fylld av sprudlande kärlek (för vem skulle väl kunna utmanövrera Puh som evige älskaren – förtäraren).

Månadens sötsak är ”två smaker”. Två nya, två gamla, en klassisk kombination eller något mer vågat än choklad och hallon. Min kombination är solrosfrön och honung. Dessa två kombineras ihop med ytterligare två: smör och puffat ris, och så är ingredienslistan komplett. Egentligen skulle jag gjort det här receptet, men hittade ingen puffad quinoa. Om du hittar det så får du fler nyttighetspoäng än vad jag kammade hem med dessa bollar, men om du var ute efter sådana poäng hade du inte varit här från första början.

Imorgon åker hiet, eller entouraget, eller gänget eller liknande, ner till mormor som är fruktansvärt allergisk mot det mesta. Inte mot dessa bollar. Därför gjorde jag dubbel sats, så att det räcker till fler än mig, men i två omgångar, för att ta med. Första omgången blev bara nästan lyckad, då bottnen smakade lätt av bränd honung. I andra omgången sänkte jag därför temperaturen och lät bollarna stå inne längre, men då fick de inte lika vacker färg. Det är första omgången som är fotad.

Jag använde Carlshamn mjölkfria smör, men det behöver så klart inte du göra om du tål mjölk. Använd då vanligt smör. Jag var inte ett dugg petig med mängderna då vågen ligger nedpackad, och det blev bra ändå.

Ingredienser

25 g smör
0,5 dl honung
50 g solroskärnor
50 g puffat ris

Gör så här

1. Ställ ugnen på 150 grader.
2. Smält smöret i en liten kastrull på låg värme. Häll i honungen. Låt bubbla upp en stund och ta av från plattan.
3. Häll det puffade riset i en bunke. Häll solroskärnorna i en stor, torr stekpanna. Rosta på medel-till-hög värme tills de fått färg. Blanda ned med riset.
4. Häll i smöret och houngen i bunken och rör om hela smeten. Klicka ut på ett bakplåtspapper. Forma eventuellt bollarna, då med fuktiga händer, för att få dem att hålla ihop bättre, om det hamnar mycket riskorn utanför.
5. In i ugnen i ca 8 minuter, eller tills de fått färg.

Var inte orolig när du tar ut bollarna att de ser ut att aldrig kunna hålla formen, för när de svalnar stelnar de ihop.

In English (and somewhat shorter)

These easy-peasy cookies are perfect for most people who suffer from allergies, as they contain no gluten, no eggs and no milk (as I made them with milk-free butter). There are only four ingredients, which means there is almost no fuss involved. Make one batch if you want them entirely for yourself, or two (or more!) if you’re feeling generous. The texture is light and yet crunchy, and the taste is sweet (but not so sweet) as you would expect a cookie to be, and yet they do not get you into lollipop-land of illness if you accidentally have one or two too many.

As Wikipedia kindly explained, my ”puffat ris” is your ”puffed rice.” If this however is incorrect, and you are staring at the words clueless of what it is I mean, I mean the rice that has been tortured by high pressure until it pops like popcorn and is white and fluffy looking.

Ingredients

0,9 ounces (25 g) butter
0,2 cups (0,5 dl) honey
1,6 ounces (50 g) sunflower seeds
1,6 ounces (50 g) puffed rice

This is what you’re gonna do

1. Turn the oven to 300 degrees F (150 C).
2. Melt the butter in a small saucepan. Add the honey and stir. Let it bubble for a moment or two bfore you remove the sausepan from the stove.
3. Roast the sunflower seeds in a hot, dry pan until they turn brownish-golden. Mix the the rice.
4. Mix with the honey butter mixture. Scoop up and place ”balls” on a baking sheet, approximately 8-12 pieces. Use wet fingers to form the balls if they fall apart on the sheet.
5. Put in the oven for about 8 minutes, or until they reach a lovely golden colour.

Don’t worry if they look a bit unstable when you take them out of the oven, they pull themselves together and form harder cookies when they reach room temperature.

10 kommentarer

Filed under Småkakor

10 responses to “Ris- & solrosfrön- & honungsbollar

  1. oj vad gott det ser ut, måste testas här hemma

  2. Jag tror dom kanske har puffad quinoa på Bikupan…

  3. örjan

    twittrar ej, men läste din fråga om ras el hanout hos Lisa.
    Jag har köpt det på Kajsa Warg i Stockholm.

  4. Vilka härliga snacks som passar både till fika och mellanmål…perfekt ju :). Trevlig ehlg på dig :)

  5. Jlz

    Låter lite för gott för att jag inte ska få smaka, hörrödudu. Kakor i min smak, dessa!

  6. Emma

    Titta vad jag hittade när jag letade runt på Tastespotting! Gud så roligt, grattis! :D Fantastiskt att de änyligen har insett vilka goda kakor du bakar och vilka fina bilder du tar!

    • Haha, ja jag är också väldigt nöjd! Vaknade till ett ytterst trevligt mail i morse! Dessutom har det införskaffats ett stativ, så förhoppningsvis kommer bloggen lida brist på dåligt upplysta bilder i framtiden.

  7. Pingback: Mersmak « söta saker

  8. Pingback: Dideli eksperimentai mažoje virtuvėje - Taip ilgai laukti, bet dar niekada neaprašyti, mano išbandyti receptai. » Pūsti ryžiai su sulėgrąžomis ir medumi